Trauksmes celšana
Lai sabiedrības interesēs veicinātu trauksmes celšanu par pārkāpumiem un nodrošinātu trauksmes celšanas mehānismu izveidi un darbību, kā arī pienācīgu trauksmes cēlēju aizsardzību, ir pieņemts Trauksmes celšanas likums, kas ir spēkā no 2019.gada 1.maija.
Kas ir trauksmes celšana?
- Trauksmes cēlējs ir fiziska persona.
- Trauksmi ceļ par iespējamu pārkāpumu, kas var kaitēt sabiedrības interesēm (piemēram, par finanšu līdzekļu vai mantas izšķērdēšanu, korupciju, amatpersonu bezdarbību vai nolaidību, darba drošības apdraudējumu, nodokļu krāpšanu, pārkāpumiem publisko iepirkumu jomā, dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu u.tml.).
- Fiziska persona informāciju par iespējamo pārkāpumu ieguvusi, veicot darba pienākumus, tostarp brīvprātīgo darbu, sniedzot pakalpojumus vai dibinot tiesiskās attiecības, kas saistītas ar darba pienākumu veikšanu.
- Fiziska persona informāciju par iespējamo pārkāpumu uzskata par patiesu (trauksmes cēlējs atbildīgi un godprātīgi izvērtē informāciju, kuru tas norādīs ziņojumā, un, cik iespējams, pārliecinās, ka sniegtā informācija ir patiesa. Trauksmes cēlējs var neapzināti kļūdīties – pastāv iespēja, ka pārbaudes rezultātā pārkāpums netiek atklāts. Apzināti nepatiesu (melīgu) ziņu sniegšana nav trauksmes celšana un par to var saukt pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības).
Kas nav uzskatāms par trauksmes celšanu?
- Ja trauksmi ceļ anonīma persona.
- Ja trauksmes cēlējs ir juridiska persona.
- Ziņošana tikai par personīgu interešu aizskārumu, nevis pārkāpumu, kas skar plašāku sabiedrības daļu un var kaitēt sabiedrības interesēm.
- Tādu ziņu sniegšana, kas nav gūtas saistībā ar trauksmes cēlēja profesionālo darbību.
- Apzināta nepatiesu ziņu sniegšana.
- Valsts noslēpumu saturošas informācijas izpaušana.
Kā noformēt trauksmes cēlēja ziņojumu?
- Ziņojumu vislabāk sagatavot, aizpildot Trauksmes cēlēja ziņojuma veidlapu .
- Trauksmes cēlējs var ziņojumu sagatavot arī savādākā formā, bet ziņojumā jānorāda trauksmes cēlēja vārds, uzvārds, personas kods, kontaktinformācija, kā arī to, vai informācija par pārkāpumu iegūta, veicot darba pienākumus. Ziņojumam ir jābūt parakstītam. Ziņojumā jānorāda, ka tas ir trauksmes cēlēja ziņojums.
Kā iesniegt trauksmes cēlēja ziņojumu?
Trauksmes cēlēju ziņojumu iesniegšanas veidi:
- elektroniski, nosūtot to uz īpaši trauksmes cēlēju ziņojumu saņemšanai izveidotu Slimnīcas e-pastu: trauksme@lps.gov.lv;
- ziņojot mutvārdos atbildīgajai personai trauksmes celšanas jautājumos;
- nosūtot pa pastu uz adresi: Jūrmalas iela 2, Liepāja, LV-3401 (vēlams ziņojumu ievietot otrā aploksnē ar obligātu norādi “Trauksmes celšana”).
Pēc trauksmes celšanas ziņojuma saņemšanas iesniedzēja dati tiek pseidonimizēti un nav pieejami iesnieguma izskatītājiem. Iesnieguma saturs ir ierobežotas pieejamības informācija.
Par trauksmes celšanas iespējām un ar iesniegtajiem trauksmes cēlēju ziņojumiem saistītajos jautājumos konsultācijas sniedz VSIA ‘’Piejūras slimnīca’’ kontaktpersona trauksmes celšanas jautājumos - Personāla struktūrvienības vadītāja, tālr.: 63407411; e-pasts: trauksme@lps.gov.lv
Par trauksmes celšanas jautājumiem Valsts kanceleja ir izveidojusi mājaslapu www.trauksmescelejs.lv, kurā var atrast plašāku informāciju par trauksmes celšanu un kurā, cita starpā, ir publicēta institūciju un tajās esošo kontaktpersonu kontaktinformācija ar mērķi atvieglot personām noteikt, kura institūcija konkrētajā gadījumā ir uzskatāma par kompetento institūciju.