Vecākas aptaujas

Mīlestība vai manipulācija? Psiholoģe dalās vērtīgos padomos

26.06.2019

Ja nav iespējams panākt vēlamo ar vienkāršu lūgumu vai pieprasījumu, ieslēdzas manipulēšanas mehānisms. Nevajag domāt, ka tas vienmēr ir slikti. Piemēram, bērns kliedzot, smaidot, ar žestiem (pastiepjas, atgrūž) manipulē ar māti.

Ar mums manipulē pat ceļa zīmes! Tās taču ir izgatavotas ar noteiktu krāsu, formu, izmantojot zināšanas par uztveres psiholoģiju. Portālā sova-psiholog.ru psiholoģe Anna Fridoma ieskicē to, kā sākas manipulēšana un kādi ir izplatītākie veidi.

Manipulācijas sākums

Jebkura manipulācija komunikācijā sākas ar divām vienkāršām lietām:

1. nepieciešams sasniegt vēlamo uzvedību;
2. nav pārliecības, ka cilvēks pats izdarīs “kā vajag”.

Tāpēc, protams, visvairāk manipulē vecāki ar saviem bērniem. Tādas nekaitīgas, bet noderīgas manipulācijas piemērs:

– Tā, šokolādīte devās gulēt! – un bērns paļaujas uz to, ka gardums guļ, tāpēc ēst to vairs nevar…

Kopumā var teikt: manipulācijas sākas tur, kur vajadzīgs novest līdz noteiktam:
• rezultātam;
• izvēlei;
• rīcībai vai lēmumam;
• secinājumam;
• jaunām vērtībām.

Kā notiek manipulācija komunikācijā

Daudzi cilvēki to dara automātiski, nepamanot savu rīcību. Piemēram, sakot sarunu biedram:
– Jūs taču piekrītat, ka… (tiek izteikts viedoklis).
– Visi zina…
– Paņem zīmuli. Iedomājies, ka tas…
– Es tevi gaidu, gaidu… nu tu nāc? (bet cilvēks pat nebija domājis nākt)

Komunikācijas manipulācijas sākas ar to, ka manipulators:
• maina komunikācijas kontekstu;
• izraisa noteiktas emocijas;
• balstās uz “vispārzināmiem faktiem” (pat ja tie ir apstrīdami un pretrunīgi);
• izmanto psiholoģiskās metodes – no nekaitīgas iztēles līdz nopietnai “zombēšanai” vai draudiem.

Piemēram, ar sievieti var manipulēt, izmantojot “skaistumu” (ja vēlies būt skaista, iegādājies šo komplektu). Vīrieti labāk var pārliecināt, izmantot statusu, spējas (jūs nevarat atļauties savu sapņu auto! Jūs esat zaudētājs..?)

 

Foto: Pexels

 

Komunikācijā psiholoģija identificē divu veidu manipulācijas: saistībā ar uzvedību un pārliecību. Piemēri:
1. Ja izdara tā, ka veikala priekšā stāv pūlis, pircēju saradīsies vēl vairāk.
2. Ja parunā ar cilvēku un izkliedē viņa šaubas, bailes, pārliecina un “uzspiež” uz vainas un pienākuma jūtām – tad viņš iegādāsies jūsu preces.

Manipulācijas diemžēl izplatījušās tālu ārpus pārdošanas vai darba attiecību sfērām. Tās iekļūst draudzības un mīlestības attiecībās.

Draudzība vai manipulācija

Visticamāk, ka draudzībā ar tevi manipulē, ja:
• pārsvarā tu uzklausi draugu/draudzeni, bet otrādi parasti neizdodas;
• tu pamani, ka tevī neklausās uzmanīgi;
• tu jūti, ka pārsvarā tevi ignorē, bet, ja no tevis kaut kas ir vajadzīgs, viss mainās;
• tu pamani, ka galvenokārt tiek izmantoti tavi pakalpojumi, spēki, pazīšanās.

Manipulācijas piemērs draudzībā: ” Anniņ, tev gan labi padodas tomātu audzēšana! (uzslava, glaimi) Klausies, man ir problēmas ar stādiem. (vai tam tevi būtu jāuztrauc?) Esmu izmisumā. (situācijas saasināšana) Vai vari man iedot pārīti stādu? (lūgums) Es parādā nepalikšu! (solījums, kas nekad netiks izpildīts)”

Mīlestība vai manipulācija

Manipulēšana ar vainas sajūtu, kaunu, bailēm (iebiedēšana) – ir dzīves sīkums salīdzinot ar to, ko pieredzējuši manipulatori dara ar saviem iemīļotajiem. Mīlestības attiecībās ļoti bieži parādās kaut kas līdzīgs “Ja tu mani mīli, tad… ” (nopērc kažoku, atsakies no saviem draugiem, pārraksti man dzīvokli). Turklāt, ja partneris ir pietiekami neirotisks, piekāpīga rakstura, viņš bez ierobežojumiem izpildīs prasīto.

 

Foto: Unsplash

 

Ja mīli, tu to darīsi. Vai otrādi: ja izdarīsi, es tevi mīlēšu.

Atceries: neviena mīlestība netiek pārdota pat par garšīgākajām “piparkūkām”! Cilvēki mīlestību maina tikai pret savstarpēju mīlestību, rūpes pret rūpēm, uzmanību pret uzmanību.

Manipulāciju veidi un piemēri

Ir iedarbība uz jūtām: iebiedēšana, tieši draudi, kaunināšana, vainošana. Ir manipulācijas, kas kā vājās vietas izmanto cilvēka domas par savu unikalitāti, statusu, elitārumu, viņa lepnumu un pašcieņu. Ir manipulācija ar nekompetenci, sarunu partnera nepārliecinātību.

Citi iedarbības veidi:
• profesionālā leksika, mentalitāte;
• viena un tā paša apgalvojuma, frāzes atkārtojumi;
• uzmanības novēršana, sarunas tēmas maiņa;
• aizliegumi (pat nemēģini aiziet! neuzdrošinies mani pārtraukt!)
• pārtraukšana, iniciatīvas pārņemšana;
• apsūdzības par to, kas nemaz nav noticis;
• atsauces uz “labi zināmiem” modeļiem, “visi cilvēki tā dara”.

Ir vesela virkne darbību, kas pašas par sevi noved pie vēlamā rezultāta – fiziskās ietekmes dēļ. Esi uzmanīgs, ja tev nepieciešams sameklēt naudu un kaut ko iegādāties, samaksāt, parakstīt dokumentu šādos apstākļos:

1. Ierobežotā laikā. Labāk paņem pauzi.
2. Trauksmainā, nomācošā situācijā.
3. Liela fiziskā slodze un neērts stāvoklis (pārslodze dienas beigās vai pēc 2-4 stundu ilgas prezentācijas, bads, slāpes, smacīgas telpas, auksti, karsti).
4. Uztveres orgāni pārāk noslogoti (skaļa mūzika, uzmācīgas smaržas, liels pūlis vai cilvēku pārvietošanās, pat ja sēdi maliņā pie galda).

Ja pamani kādu no šiem četriem nosacījumiem, atliec norēķināšanos vai lēmuma pieņemšanu uz vēlāku laiku. Tikai tāpēc, ka iespējams, ar tevi jau sākts manipulēt. Dod sev laiku apdomāties, palasīt par piedāvāto produktu utt.

LA.lv
atpakaļ